Pokračování vystoupení na Konferenci – část 3.
Příprava občanů k obraně státu je jedním z nástrojů obranné politiky a je nedílnou součástí plánování obrany státu. Úroveň připravenosti občanů k obraně státu ovlivňuje funkčnost systému obrany.
Na přípravě občanů k obraně státu se mohou podílet i občanská sdružení, církve, náboženské společnosti a další právnické osoby v součinnosti s příslušnými krajskými a obecními úřady.
Klíčovým prvkem obranného systému musí být připravený odborník v oblasti zajišťování obrany státu. Veterán?
Povědomí o povinnostech občana k obraně státu včetně branné povinnosti je nutné pěstovat v mírovém stavu u žáků základních a středních škol a studentů vyšších odborných škol, u budoucích a stávajících učitelů. Příprava budoucích i stávajících pedagogů vyučujících problematiku přípravy občanů k obraně státu na všech typech škol jako základní pilíř provádění přípravy občanů k obraně státu. Příprava žáků v rámci základního a středního vzdělávání a studentů vyššího odborného vzdělávání je z hlediska dlouhodobého záměru stěžejním prvkem přípravy občanů k obraně státu.
Je důležité přitom přenést zodpovědnost od počátku „něžně“ i na děti. Vyhodnocovat výsledek snažení! Prosadit do škol. Kultivovat pozitivní postoj k přípravě k obraně státu. Přípravu včetně branné vymýšlejí mnohdy lidé bez praxe, v akademických mantinelech, odtažitě, rozčleněně do oborů dle starých lidských věd. To u veteránů nehrozí. Je navíc zajištěna přirozená autorita. Do přípravy dětí, přípravy jejich vědění, by měli být zainteresováni odborníci na pedagogiku, dětskou psychologii, ne úředníci, kteří mají vykonat, odvést čárku. Jasně sdělit potřeby, napasovat na zájem dětí. Nám se osvědčilo spojit mise s historií. Rozhodně se děti budou setkávat s problémy, které jsem naznačil, ať již chceme nebo nechceme. Musí jim to dávat ale smysl. Získat dovednosti, kompetence, být aktivním občanem. Učitelé, rodiče! Podíl na uvedeném. Jejich příprava.